I bend so I don’t break Waarom ik met yoga begon

Tweeëneenhalf jaar geleden kreeg ik de tip van een kennis om eens een proefles yoga te nemen bij de lokale yogaschool. Mijn hersenen sloegen direct op tilt. Wat moet ik nou weer in een yogaschool? Ik ben absoluut niet flexibel, sta liever niet op mijn hoofd en heb volgens mij wel zes storingen in mijn evenwichtsorgaan. Toch bleef de tip in mijn achterhoofd en op een gekke woensdagmiddag besloot ik ervoor te gaan.

Bij het binnenkomen van de yogaschool viel er al een soort rust over me heen. De relaxte muziek, heerlijke geurkaarsen en rustig geroezemoes van de lerares en een aantal leerlingen zorgden ervoor dat ik me direct thuis voelde. De gezonde spanning die ik had (wat als ik omval, wat als iedereen me uitlacht, wat als ik een scheet moet laten) verdween als sneeuw voor de zon en ik nam plaats op een matje achterin de zaal. De zon scheen door de gordijnen precies op mijn plekje en ik kon precies iedereen in de gaten houden, terwijl niemand mij kon zien. Daar houd ik van.

Live and let live

Terwijl iedereen plaatsnam op een matje, had ik even tijd om iedereen te observeren. Ik kende een aantal vrouwen wel uit het dorp, maar gelukkig geen bekenden. Voor me ging een magere man met lang, vet haar zitten. Het kruis van zijn pofbroek hing nog net niet op zijn enkels en zijn gescheurde tanktop bedekte ook precies niks. Ik voelde vanaf mijn matje de druk die hij zichzelf oplegde om te laten zien hoeveel ervaring hij al had in de spirituele wereld. Ik ben daar een beetje allergisch voor, ik vind het juist mooi aan mensen als ze bescheiden zijn en daden in plaats van woorden gebruiken om een punt te maken. Maar goed, ieder zijn ding, live and let live.

De muziek werd gestart en de yogajuf begon met de les. Ik weet niet wat er met me gebeurde, maar ik raakte in een soort trance en kwam daar pas uit toen iedereen opstond op naar de kleedkamer te lopen. Ik liep verdwaasd naar de juf en ze begon direct te lachen. “Dit soort gezichten zie ik het liefst na een les!”, zei ze. Ik knikte versuft, bedankte haar en vertrok. De 24 uur na de les was ik in een soort roesje en begreep ik ineens waarom het zo belangrijk was dat ik dit meemaakte.

 

Bewust leren omgaan met de drukte in je leven

Ik sta altijd aan. Als je een half uur in mijn hoofd kon kijken, zou je daarna waarschijnlijk een dutje willen doen. Ik ben altijd bezig met wat ik nog moet doen, wie ik nog moet bellen, hoe laat ik moet gaan slapen, wat ik niet moet vergeten in te pakken voor mijn volgende reis, wat ik voor mijn moeders verjaardag moet kopen en tegelijkertijd denk ik na over hoe de hoofdpersonage in mijn serie haar vriendje het best kan dumpen, wat voor hond ik wil als ik later groot ben en hoe hij gaat heten, waarom mensen drankjes met pulp erin drinken en oh ja kak, mijn telefoonabonnement verloopt bijna!

Op zich is hier niets mis mee. Het leven is nou eenmaal druk en ik ben blij dat ik zoveel luxeproblemen heb om over na te denken. Het hoort erbij, ik geniet er ook van. Wel is het uiterst belangrijk een balans te vinden in het hectische, drukke en sociale leven. Als je je lichaam en geest geen rust gunt, kan dat je nog wel eens zuur komen te staan. Het is niet voor niets dat tieners tegenwoordig al met burn-outs rondlopen, we moeten allemaal meekomen in de hedendaagse maatschappij en dit is niet altijd even gemakkelijk. Er wordt veel van ons gevraagd en ik ben van mening dat het daarom onvermijdelijk is om hier bewust mee om te gaan.

 

Yoga is de perfecte manier om balans te vinden in je drukke leven.

 

 

  1. Je slaapt beter

Tijdens een yogasessie ben je enkel en alleen bezig met je eigen lichaam en geest. Voor de ene oefening moet je wat meer moeite doen en zullen er ook echt wel wat zweetdruppeltjes op je hoofd verschijnen, maar het inspannen wordt afgewisseld met zeer ontspannende oefeningen. Je lichaam leert daardoor te schakelen tussen inspanning en ontspanning. In een latere blog zal ik verschillende soorten oefeningen uitlichten die je kunt gebruiken om beter te slapen.

 

  1. Je wordt flexibeler

We kennen allemaal de plaatjes van yogi die moeiteloos een been in hun nek leggen en zich bewegen alsof ze van elastiek zijn. No worries; dit hoeft niet. Yoga is voor iedereen en je bepaalt zelf hoe ver je wil gaan. Je vergelijkt jezelf met jezelf en niet met anderen en er is geen competitie. Het is een feit dat je flexibeler van yoga wordt, omdat je spieren door de oefeningen verlengd en versterkt worden. Yin yoga is een goede manier om flexibeler te worden. Je blijft tijdens yin yoga voor een langere tijd in één houding waardoor je spieren de weerstand langzaamaan loslaten en meer ruimte krijgen. Als ik bijvoorbeeld de ‘seated forward fold’ begin, lijk ik net een oud vrouwtje. Ik krijg mijn benen niet recht en mijn bovenlichaam raakt ècht mijn onderlichaam niet aan. Dit boeit niet, ik blijf dan gewoon een paar minuten zo zitten en focus me op mijn ademhaling. Ik merk dan dat ik telkens een stukje rustiger word en met mijn bovenlichaam steeds een stukje dichterbij mijn onderlichaam kom, tot het moment dat ik zo ontspannen ben dat de oefening ‘geslaagd’ is en ik met mijn bovenlichaam op mijn onderlichaam lig. Note: dit lukte me de eerste keer echt niet. En de tweede ook niet en de derde ook niet ;).

 

  1. Je zuurstofopname en bloedcirculatie worden gestimuleerd

Een van de belangrijkste onderdelen van yoga is ademhaling. Je gaat op een bepaalde manier leren ademhalen waardoor je de volledige capaciteit van je longen benuttigt. Daardoor wordt er meer zuurstof in je lichaam opgenomen en krijg je meer energie. Ook je bloedcirculatie wordt flink gestimuleerd door bepaalde oefeningen waarbij je bijvoorbeeld je benen in de lucht moet doen. Het bloed stroomt dan gemakkelijker door je bloedbanen en door het ontspannende gedeelte van yoga (bijvoorbeeld yin-yoga, savasana en meditatie) gaat je bloeddruk -die misschien te hoog was- omlaag.

 

  1. Je geestelijke gezondheid gaat erop vooruit

Ik ben iemand die haar emoties graag verstopt en weglacht. Ik help liever iemand anders dan mezelf, dat zit nou eenmaal in de aard van het beestje. Hierdoor heb ik een grote blokkade opgelopen en zat ik mezelf enorm in de weg. Het verwerken van een intense, mislukte relatie en het verliezen van een dierbare hebben flinke littekens achtergelaten, waar ik zo min mogelijk aandacht aan besteedde uit angst de wond weer open te krabben. Je lichaam en geest staan met elkaar verbonden en ik merkte dat, terwijl ik mijn yogaoefeningen deed, ik mijn hartzeer aan het verwerken was en de emotionele blokkade langzaam oploste. Ik leerde om te gaan met stressvolle situaties waar ik geen invloed op had en heb daar vandaag de dag nog veel profijt van. Mij krijg je niet meer gek!

 

  1. Het is goed voor je rug

Ik heb een redelijk zwakke rug en krijg bij het minste of geringste last hiervan. Soms wil ik het liefst dat er een grote tractor even over mijn rug heen en weer rijdt, zo vast zit ik dan. Yoga is hiervoor een fijn hulpmiddel. Er zijn verschillende oefeningen die je rug precies in een houding krijgen die goed voor je is. Je voelt zelf wel een beetje aan wat fijn is en wat niet. Binnen de yoga zijn er zes soorten houdingen; vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, extensies, gedraaide houdingen, inversies en laterale houdingen. Al deze houdingen helpen je rug om sterker te worden.

Genoeg redenen om eens een proefles aan te vragen bij de yogaschool! Ik zou aanraden om zeker een aantal lessen te volgen omdat je persoonlijk advies krijgt en je gecorrigeerd wordt als je een houding niet op de juiste manier uitvoert. Ik heb in totaal tien lessen gevolgd en ben daarna op eigen houtje verdergegaan. Wanneer je online op zoek gaat naar yogalessen, zal er een wereld voor je opengaan.

Namasté!

Bron: happywithyoga.com