Tekstschrijven

Het schrijven van een tekst is niet voor iedereen weggelegd. Sommigen hebben er een bloedhekel aan en zitten de hele dag naar een leeg Word-documentje te staren. Anderen weten precies welk verhaal ze willen vertellen maar hebben bijvoorbeeld moeite met het gebruik van de juiste grammatica. Natuurlijk komt het ook vaak voor dat er simpelweg geen tijd is voor het schrijven van een goede tekst.

Ik wil je graag helpen! Op basis van de door jouw verstrekte achtergrondinformatie schrijf ik jouw verhaal op maat ‘from scratch’. Deze achtergrondinformatie vergaar ik via een gesprek/interview, uit eigen research of uit al bestaande teksten. Wat jij fijn vindt. Uiteraard pas ik mijn schrijfstijl aan op jouw doelgroep en zorg ik dat je verhaal op een originele en correcte manier verteld wordt. Ik ben te porren voor het schrijven van nieuwsartikelen, achtergrondartikelen, columns, blogs, nieuwsbrieven, interviews, website teksten etc.

Ben ik ook een copywriter? Ja en nee. 

Het verschil tussen een tekstschrijver en copywriter is niet altijd even duidelijk. Ik ga proberen het uit te leggen en vertel je vervolgens waarom ik mezelf als tekstschrijver èn copywriter definieer.

Een tekstschrijver richt zich vooral op het correcte gebruik van grammaticaregels, de inhoud van het verhaal, kwaliteit en een prettige manier van lezen. Als tekstschrijver weet je dat een zin nooit mag beginnen met het woord ‘en’. Ze krijgen rillingen van verkeerd gebruik van de ‘dt-regel’ en ‘me’ in plaats van ‘mijn’. Het is uiterst belangrijk om de technieken te gebruiken om de aandacht van lezers vast te houden, ze enthousiast te maken en te laten snakken naar meer. Ze moeten van begin tot eind hun focus kunnen vasthouden op jouw verhaal en de boodschap binnenkrijgen. Tekstschrijvers schrijven vooral achtergrondverhalen, blogs, informatieve artikelen, entertainment, proefschriften, handleidingen en journalistiek onderlegde stukken.

Een copywriter richt zich vooral op het overtuigen van mensen, de aandacht trekken en het aansporen tot bepaalde actie. Ze weten welke kernwoorden te gebruiken om goed vindbaar in online zoekresultaten te zijn. Waar een tekstschrijver tijdens het schrijven in het achterhoofd houdt of de tekst correct in elkaar zit en de feiten op de juiste manier gecommuniceerd worden, bedenkt een copywriter of lezers getriggerd worden om over te gaan tot bijvoorbeeld het kopen van een artikel of het aannemen van een dienst. Ze creëren trouwe fans, verbinding met de doelgroep en proberen gevoelens en verlangens op te roepen met creatieve slogans, woordspelingen en zetten op die manier een merk neer. Het schrijven van strategische websiteteksten, reclameteksten, landingspagina’s, creatieve headers en SEO-websiteteksten kan je met een gerust hart aan een copywriter overlaten.

Ik kan mezelf definiëren als zowel een tekstschrijver als een copywriter. Ik heb de taalknobbel en heb tijdens mijn journalistieke studie geleerd hoe ik juiste informatie kan vinden om dit om te toveren tot een prettig, leesbaar verhaal. Grammatica en informatieve kwaliteit zal altijd een grote rol spelen in mijn schrijfwerk, dat zit er nou eenmaal in. Dat neemt niet weg dat ik precies weet hoe ik lezers moet triggeren, hun aandacht kan trekken en ze kan overtuigen om gebruik te maken van een product of dienst. Ik ben creatief met woorden en kan hiermee mijn lezers enthousiasmeren en overtuigen. (Online) marketing is een groot deel van mijn opleiding en werk geweest en ik vind het een waar genot om na het schrijven van bepaalde teksten, te kunnen zien wat op welke manier aanslaat bij welke doelgroep. Het is echt een beetje een psychologisch proces omdat je moet weten welke doelgroep waar gevoelig voor is, om hier vervolgens haarfijn op in te spelen. Ik kan de twee schrijfstijlen van elkaar scheiden als dit nodig is, maar het combineren ervan is ook zeker een kunst die ik graag beoefen.